Perkongsian pengalaman seorang sahabat Ummi mengenai kewajipan solat, semasa di ICU moga ada manfaat untuk anak2 dan pembaca Blog Ummi juga:
- persoalan solat (3)
Assalamualaikum,
Bhg 3
Pada peringkat awal ana cuba untuk solat mengikut waktu, tetapi oleh kerana seringkali tertidur (waktu tidur tak menentu sebenarnya) atau masih mamai, maka ana lakukan solat jama'. Ini untuk memastikan tidak tertinggal solat.
Solat jama' juga memerlukan ilmu dan kebiasaan. Seringkali kita dapati umat Islam yang tidak meninggalkan solat enggan menggunakan kemudahan yang disediakan dalam Islam dalam bab solat ini. Apabila bermusafir mereka lebih selesa untuk berhenti pada setiap waktu solat dan mengerjakan solat penuh tanpa mengqasar dan/atau menjama'kan solat tersebut. Hujah mereka ialah sekarang amat mudah mengerjakan solat kerana masjid dan surau ada di mana-mana termasuk di R&R. Persoalannya di sini ialah bukan kerana sekarang banyak masjid/surau. Solat jama' adalah sunnah Rasul SAW dan merupakan sedeqah daripada Allah SWT. Jadi apabila seseorang itu mendirikan solat qasar/jama' bererti dia memperoleh 2 pahala. Satu pahala mengerjakan solat dan dua kerana menghidupkan sunnah Nabi. Ini ditambah pula dengan mengambil sedeqah yang diberikan oleh Allah. Apakah kita tidak teruja untuk menerima sedeqah dari Allah? Bukankah kita ini miskin, semuanya milik Dia termasuk batang tubuh kita ini dan apa jua yang menjadi milik kita hanya dipinjamkan sementara oleh Dia. Jika kita memahami hakikat diri dan hidup ini maka kita tidak akan teragak-agak untuk merebut sedeqah dari Allah SWT.
Solat qasar (2 rakaat) kemudian himpun 2 waktu dalam satu solat, pahalanya lebih dari solat penuh dalam waktu-waktunya? Mungkin inilah reaksi sebahagian umat Islam yang kurang memahami kelebihan solat jama' qasar. Soalnya bukan banyak atau sedikit, tetapi sejauh mana kita berusaha untuk mengikuti jejak Rasul SAW dengan menghidupkan sunnahnya. Lagi pula seseorang itu terpaksa bersusah payah untuk berehnti pada setiap waktu dalam perjalanannya. Logiknya lagi banyak dan dikerjakan dengan penuh susah payah lagi, pahalanya kurang dari mereka yang solat jama qasar? Sekali penilaian Allah bukan mengikut logik akal manusia. Seperti kata Sy Ali, jika agama itu mengikut akal manusia, maka sudah tentulah sapu khauf (sapu alas kaki) dilakukan pada tapaknya. (tetapi tidak, sapu khauf adalah pada sebelah atasnya). Logiknya bahagian yang terdedah pada kekotoran dan wajar dicuci ialah pada tapak alas kaki, namun syariat menetapkan menyapu sebalah atas kaki).
Ada juga yang berhujah, dahulu tidak ada banyak kemudahan. Sekarang seseorang itu boleh menggunakan kapalterbang dan menuju destinasi yang jauh dalam waktu yang sengkat. Hujah ini seolah-olahnya menunjukkan bahawa tidak ada dalam pengetahuan Allah, di masa akan datang (sekarang) teknologi akan mencapai tahap yang begitu maju seperti ini. Kerana itu syariat Islam tidak berubah mengikut masa dan circumstances. Allah maha tahu dan setiap sesuatu yang disyariatkan adalah sesuai untuk semua tempat dan masa. (Contohnya sekarang meskipun ada highway dan ada kemudahan R&R, namun kita berhadapan pula dengan kemungkinan berlaku kesesakan jalanraya - seseorang itu boleh terperangkap dalam kesesakan sehingga luput waktu sembahyang. Bulan ramadhan adalah contoh yang jelas. berapa ramai warga kota yang berbuka dalam kereta dan sampai rumah apabila telah masuk waktu isya')
Oleh itu ana menyarankan agar amalan solat jama qasar ini dijadikan budaya oleh umat Islam. Apakah yang membolehkan seseorang itu mengerjakan solat jama' . Bukan shj ketika musafir, tetapi apa bila ada hajat yang mendesak spt berada dalam keadaan bahaya, sakit yang (sukar utk menyimpan wudhu contohnya, atau sering pengsan/mamai, terikat dgn perkara tertentu spt exam (ini amat perlu terutama mereka yang berada di negara memisfera utara dan selatan di mana waktu siangnya pendek pada musim winter, doktor yang sedang menjalankan operation yang kadang-kadang memakan masa yang lama). Pengajarannya mesti ada ilmu dan jangan terlalu terikat dengan mazhab. Dalam keadaan biasa kita beramal dengan fiqh as-syafiiyah. Tetapi dalam keadaan tertentu kita kena ada fleksibiliti. Ini juga memerlukan seseorang itu mempunyai pengetahuan yang mencukupi. Dan ini sangat perlu dijadikan priority dalam hidup kita - kerana kita memerlukannya dalam keadaan-keadaan yang tidak biasa spt apabila terlantar sakit.
Pokoknya jangan tinggal solat: kerana Allah yang tahu semua kesusahan kita telah menyediakan pelbagai kemudahan untuk menjalankan kewajipan kita kepadaNya. Sesungguhnya Allah tidak menjadikan agama itu sulit bagi kita.
Bersambung, solat dalam keadaan tidak bersih? Bagaimana?
Hafidzi MN
No comments:
Post a Comment