Friday, October 30, 2009

Kenangan di Pulau Mutiara.....2009








Sejarah dalam keluarga...!!!


Ummi lalu , mengimbau seribu kenangan, dlm perjalanan hidup ini.
Disember 2008 hingga Mei 2009 , melakar sejarah sendiri dalam keluarga kami. Abah telah ditugaskan di Pulau Mutiara. Nun jauh di utara. Tempat kerja abah bersebelahan desa kelahirannya Seberang Prai. Abah kata," Tak sangka setelah bekerja puluhan tahun tiba-tiba bekerja dekat kampung sendiri...Sungguh tak disangka...Inilah janji Allah dan takdirnya..".

Sejak itu juga hampir setiap minggu abah akan berulang alik antara KL-PP tanpa gagal...!
Perjalanan 5-6 jam merupakan weekly travelling ...yang menjadi rutin mingguan. Babah kata, "Dekat jer sebenar Penang ngan KL nie........!!".

Hari weekdays, jikapun ada rindu dan ingatan antara umi,abah dan anak-anak kami sama-sama pendamkan jauh2 di sanubari. Penghubung antara kami biasanya h/p dan e-mail...hampir setiap hari , pagi , petang atau malam antara kami mesti berhubungan..ya dalam sehari bukan sekali. Kekadang rasa rindu, sedih, kecewa, kesihan saling silih berganti...

Namun permustautinan sementara melakar sejarah keluarga,
Antara kelebihannya telah habis kami jejaki sekeliling Pulau Mutiara. Ceruk mana yang abah tak bawa kami..semuanya dah dijejaki...Dari Batu Uban, Batu Maung,Batu Feringgi , Balik Pulau, Bukit Bendera ,Empangan Air Itam, Padang Kota, Bayan Baru dan Bayan Lepas....paling teringat sekali..!

Lapangan Terbang Bayan Lepas antara singgahan kami jika ke sana atau ke KL menaiki Fire Fly atau Air Asia.
Abah bawa kami melihat kesan tsunami di kg pinggir laut dlm masjidnya. tak jauh dari Batu Feringgi...

Seingat ummilah kegemaran abah dari dulu lagi jika ada peluang, memang suka jalan dan ronda-ronda bawa kami semua sekeluarga. Masa berjalan nilah kami rasa yang paling 'best' sekali....

Selama tinggal di kondominium N-Park, Batu Uban, Sofiahlah paling gembira...kerana boleh dikatakan saban hari dia akan memuaskan diri mandi di kolam renang di Kondominium yang abah sewa. Tengokla gambarnya ...punyalah dia gembira....

Kondo 32 tingkat tak jauh dari jambatan PP. Nampak bangunan pencakar langitnya dari arah jambatan...ada 4 block kondo semuanya.

Batu Uban ni unik sedikit kerana di celah-celah bangunan tinggi ada perkampungan Melayu lama,ada kubur dan masjid serta tadika Kemas. Bahkan mengikut catatan di masjid Kg Batu Uban dinyatakan kg ini merupakan penempatan melayu Islam pertama di PP. Di kampung ini masih mengekalkan ciri-ciri tradisi kg melayu...rumah-rumah kayu dan separuh batu.Ada banyak ayam kg berkeliaran, mengingatkan ummi saat di kampung halaman di Sg Besar. Persis seperti ayam-ayam kampung yang emak bela.

Akan bersambung....dah ngantuk!!

Ummi

No comments:

Post a Comment