Friday, December 25, 2009

Mesjid di negeriku..........

Masjid & peranannya,,
Mesrakah masjid kepada golongan wanita..
Masjid tidak mesra wanita pd hari Jumaat...?


Semasa Ummi pernah mengunjungi Ireland suatu ketika dulu, Ummi berada di masjid terbesar di IRE...kebetulan pula hari Jumaat, so dapatlah ummi bersolat jumaat di sana. Sudah tentu yang hadir solat Jumaat tidak seramai di M'sia.

Sebelum solat Ummi, Abah dan ukht Aisyah bersarapan dulu. Dr Aisyah sengaja mengambil cuti khas meraikan dan menyantuni kami berdua sepanjang kami di Dublin. Tak terbalas layanan baik ukht Aisyah kepada kami..

Selepas bersarapan pagi di Cafeteria masjid dengan hidangan yang sedap Roti Nan dan Daging masak dengan kacang kuda.. ...emmm..yummy..!!Ummi dipersilakan ke tempat solat wanita oleh pekerja di masjid. Ditemani ukht Aisyah Ummi naik ke atas dewan solat muslimat . Sama seperti dewan solat wanita dimasjid-masjid di Malaysia. Bezanya di sana orangnya antara bangsa. Hari itu solat Jumaat selepas beberapa ketika ( tak lama dalam 15 minit kot) terus solat asar sekali. Waktu masa tu baru menunjukkan 2.15 ptg..

Antara yang Ummi temui seorang muslimah Armenia Aminah namanya. Baru memeluk Islam 2 tahun tetapi boleh berkomunikasi dalam bahasa Arab dengan baik. Ummi tanya bagaimana dia boleh menguasai BA dengan baik tu.

Setelah memeluk Islam dia dan suaminya( kini salah seorang imam di masjid Dublin yg kami solat itu) telah belajar BA di France selama 1 tahun. Selepas itu dia mengikut suaminya yg juga Armenian revert ke Dublin, IRE. Alhamdulillah ummi dapat bersembang banyak bersamanya dalam BA. dan sempat possing juga..Nanti kalu jumpa gambar tu ummi kongsikan di sini....ya..!

Di takdirkan pada 25/12 yg lalu ummi menunaikan solat jumaat di masjid negeri S.Alam. Walaupun mulanya tidak bercadang bersolat jumaat tetapi bila dah tersekat laluan keluar masuk masjid , gara2 lambat dtg nih...ummi pun cuba naik ke dewan solat perempuan di tingkat atas. Ummi berpusing2 2-3 kali mencari laluan yang boleh dilalui....ternyata kecewa kerana semua laluan naik ke atas telah dipenuhi jemaah lelaki.

Akhirnya dengan bertemankan sekeluarga pakistanian yang juga ingin bersolat kami pun menaiki tangga ke dewan solat wanita di tingkat 2. Pegawai masjid yang ternampak kami mundar mandir tu tidakpun memberi tunjuk arah....Terasa di hati ..agaknya pengawal tu berkata2 di hati," Kenapalah yang engkau ni pun nak datang masjid ari jumaat ni..hari ni kan hari lelaki sahaja ..!". So , sesiapa ke masjid pada hari jumaat di mana2 masjid di Malaysia ni memang tak berapa menggalakkan wanita ke masji, apatah lagi jika masjid kecil...

Kenangan bersolat jumaat di dua masjid ini amat berbeza...sekali..!!
Di Dublin sekalipun aku bukan orang tempatan bahkan wajahku pasti mereka akan kenali sebagai Asian, tetapi pegawai masjid ramah mempersilakan masuk dan menunjuk arah ke dewan solat wanita. Di masjid ramai wanita turut serta memenuhi ruang dewan solat wanita turut bersolat jumaat.

Di masjid negeri, susahnya nak ke dewan muslimat . Tak ramai yang bersolat jumaat. Ada yang bersolat zohor sahaja. Mungkin tak tahu kelebihannya bersolat jumaat bila berpeluang. Ada ramai juga muslimat yang duduk menunggu suami/ahli keluarga di bawah pokok teduhan sementara suami menunaikan solat jumaat. Ini kerana budaya solat jumaat bukan budaya kepada muslimat di Malaysia. Eeemm, pegawai masjid pula amat tidak mesra dengan muslimat yang ingin menunaikan solat jumaat. Agaknya di rasakan muslimat golongan yang tak perlu ke masjid hari jumaat walaupun mungkin dia seorang Aayishah/monopouse....!!

Bersambung.....

Ummi Wardah.


No comments:

Post a Comment