Thursday, December 24, 2009

Remaja......dan Ujian

Mengapa... Remaja dikata banyak melakukan kesilapan..??


Di mana-mana media ramai yang risau dengan remaja...
Dikatakan remaja sering dikaitkan dengan perlakuan negatif. Isu remaja , salah laku remaja sering menjadi perdebatan umum...!!

Ummi tidak mahu membincang punca atau sebabnya...kerana hakikat remaja dalam Islam adalah seorang mukallaf. Seorang mukallaf bermakna seorang yang tahu/faham dan bertanggung jawab. Dipertanggung jawabkan pula atas semua tindakannya.

Perlukah perkataan remaja dibuang atau ditukar dengan pemuda sahaja/mukallaf....!!

Amat sinonim dengan remaja....Seolahnya remaja itu golongan yang harus dimaafkan silapnya..."Alaahhh..budak2 remaja...!! budak ingusan...".Begitu kita biasa mendengar telahan orang dewasa kepada mereka. Seolahnya mereka golongan yang 'tidak apa' jika melakukan kesilapan. Alasan mudahnya ..Alahh.....mereka remaja.....!!!

Dalam hukum Fiqh Islami, manusia itu dibahagi kepada kanak-kanak , mumaiyyiz,baligh dan mukallaf. Mukallaf samaada seorang pemuda lelaki atau perempuan (شاب أو شابة) pertanggung jawabannya sama dengan seorang رجل أو رجال wanita/مرأة. Seorang tua pula Syeh شيخ/Syaeihahشيخة ada perbezaan jika dilihat berdasarkan kemampuan/istitaah.

Oleh itu seorang remaja akan dipertanggunjawabkan atas dirinya akan tindakannya. Dengan kata lain jika salah yang dilakukan, ia "berdosa". Jika thabit bukti atas kesalahan jenayah yang dilakukan ia dihukum kerana dia seorang mukallaf. Jika berzina mithalnya maka dirotan sekiranya belum bernikah. Jika mencuri dan thabit bukti maka dipotong tangannya....jika meminum arak dengan sengaja maka dirotan 40 kali..dll.

Namun....!
Hakikatnya ini amat berbeza dengan kedudukan mereka yang dikira 'bawah umur' dlm undang-undang sivil. Bawah umur bermakna belum mencapai umur 18 tahun. Jikapun thabit kesalahan yang dilakukan mereka, mereka tidak akan dihukum sebagaimana orang dewasa, sekalipun kesalahannya sama. Seolah-olahnya undang2 itu melindungi mereka kerana status ' remaja'...!! Mereka terlepas dari hukuman semasa masih remaja...

Jikalah Syariat Allah yang menjadi dasar hukum pasti mereka juga tidak akan terlepas....!!
Kerana mereka seorang mukallaf مكلّف ..Ini...Pasti boleh mengurangkan jenayah yang banyak /sinonim kini dengan remaja....

Justeru dalam pendidikan Islam, peringkat paling penting mendidik anak-anak adalah seawal mungkin selepas si anak dapat membeza baik vs buruk. Pendidikan mengenai halal & haram didedahkan sejak dari awal lagi. Pergaulan yg halal/baik bermula dgn mengajar anak beradab jika masuk ke bilik tidur ibu bapanya...seawal umur 7 tahun anak sudah perlu disuruh sembahyang.

Bermakna latihan solat itu perlu diajar lebih awal lagi. Solat yang mengajar muslim/muslimah menutup aurat, bijak mengatur masa, menjaga kebersihan, mengajar taat, bersopan santun sudah pasti pendidikan awal supaya setiap muslim bila sampai waktu "baligh" ia amat bersedia & bertanggungjawab dan boleh/bersedia dipertanggung jawabkan atas semua tindakannya.

Inilah tanggungjawab "besar" ibubapa dan sekolah kepada anak sebelum mencapai umur baligh. Memastikan anak-anak menjadi orang yang bersedia dengan tanggung jawab dan dipertanggung jawabkan atas semua tingkahlakunya bila "tempoh Mukallaf" telah sampai.

Maka di sini...
Kegagalan menyediakan/memberi pendidikan berasaskan wahyu kepada diri para remaja...agar apabila sampai umur baligh & mukallaf itu,..... dilihat, ramai ibu bapa yang gagal....sekolah juga banyak yang gagal...kecemerlangan banyak diukur hanya berdasarkan nilaian angka-angka, aktif dalam kesukanan, sijil-sijil dll......

Ramai remaja sekolah yang cemerlang tapi minda terbelenggu dengan pemikiran-pemikiran songsang kepada agama dan budaya...akhirnya agama hanyalah menjadi 'warisan' dan " kebudayaan". Amat jauh untuk difahami dan diakui ia adalah Addin atau " Way Of Life..". Bahkan ramai yang tidak tahu.....! atau, Tak mahu ambil tahu/tak kesah. Mereka juga amat selesa..ya dalam zon selesa................!!

Mendalami ilmu agama...Dianggap perkara sampingan atau waktu lebihan sahaja. Ia bukan lagi keutamaan...memada ia dipelajari sikit2 secara rangkuman.....

Tidaklah hairan jika ramai remaja muslim/muslimah hari ini, Al-Fatihah pun tidak dapat difahami maknanya...berbanding subjek2 lain/perkara lain yang ia mahir di dalamnya.. ...mereka tidak berasa apa2 kekurangan atau gusar...bahkan tetap selesa dan tenang sahaja. Sekalipun telah bersolat berpuluh tahun lamanya tanpa faham semua yang dibacanya/disebut dalam solatnya....
.Sungguh..! Pengkajian ilmu yang tidak seimbang antara keperluan ilmu dunia dan akhirat menjadi semakin "membudaya" dalam masyarakat secara amnya......

Masih terngiang-ngiang di telinga Ummi bila suatu hari...seorang rakan guru sejarah menyebut dengan bangga...! Saya seorang sekular...!! Sehingga hari ini Ummi masih berfikir...bagaimana ummi harus memberitahunya ucapannya itu boleh menyebabkannya ' syirik'. Setahu Ummi sekular bermaksud " mengasingkan agama dengan urusan kehidupan dunia lainnya. Satu idealisme di barat/Europe dicetuskan kerana pertelingkahan antara gereja dan pemerintah di negara2 mereka.

Sedangkan Islam adalah seluruh kehidupan insan patuh dan tunduk kepada keesaan Allah yang Esa.....Tiada pengasingan.Islam itu agama dan negara,aqidah dan syariah dalam kehidupan. Ibadat dan Muamalat,iman dan sistem sosial, ekonomi dan politik. Semua bergabung dalam kehidupan berlandaskan aqidah tauhid....(Ibn Taimiah,AlGhazali dalam Ishamudin Hj Ismail,2000)

Aaarrghh ...banyak lagi tugas seorang daie....menyampaikan yang hak dan benar...Moga suatu hari Ummi bisa menyampaikan yg benar/hak pada guru berkenaan..
Ya Rabb..Bantulah hambaMu ini menyampaikan yang benar sekalipun ianya pahit..!! يا رب انصرنى للحق ولو كان مرّا


Remaja...!!
Sekalipun tidak dinafikan, persekitaran yang membelenggu remaja menjadikannya payah untuk memastikan dirinya menjadi seorang yang soleh/solehah, namun tanggung jawab ibu bapa dan masyarakat memastikan remaja menjadi baik menjadi tanggungjawab bersama.

Di zaman di mana ledakan maklumat dan kemudahanICT, penyebaran unsur2 negatif yang amat berleluasa menjadikan tugas ' menunaikan tanggung jawab mendidik' ini menjadi amat mencabar. Ia bukan lagi tugas tunggal keluarga sahaja.....!!

Biasa kita dengar seorang remaja yang sudah diasuh dan dididik oleh keluarga beragama dan bersekolah di institusi agama atau telah didedahkan dengan pendidikan agama sewajarnya, masih terjebak dalam masalah sosial yang melanda.

Tidak terkejut jika kesah Nor Aishah Bukhari anak seorang imam di kampung dan Nor Azlina Jailani /Lina Joy dll. akhirnya telah terjebak dalam isu yang mendebarkan jantung keluarga dan umat Islam di Malaysia.

Tetapi amat malang kerana 'sensitiviti beragama" muslim Malaysia hari ini tidak sehebat di zaman kesah Natrah yang menggegarkan Singapura.Demonstrasi jalanan umat Islam, hingga sanggup mengorbankan jiwa. Bencinya umat Islam kepada penjajah dikejutkan dengan demontrasi puluhan ribu muslim .....sekalipun Natrah bukanlah asal anak seorang Melayu muslim...!!

Hari ini, puluhan, bahkan ratusan, mungkin ribuan remaja muslim dikhabarkan telah 'murtad'...Masyarakat muslim senyap seribu bahasa......tiada demontrasi jalanan muslim kerana isu murtad....mendesak pemerintah yg ramai juga muslim, atas bicara mereka...
bahkan amat malang, bila kes-kes tertentu.. seolah2 undang2 menyebelahi tingkah laku si murtad itu....

Sesungguhnya kembali kepada Syariat Allah pasti ada jalan penyelesaiannya...Dunia dan segala isinya Allahlah yang mencipta. Pastilah SyariatNya yang terbaik buat INSAN dan ALAM..
Bukankah Ar Rasul diutus sebagai RAHMATAN LIL ALAMIN...!!
Walaupun tidak mudah ibarat mengenggam bara api....namun Allah menyatakan melalui hadis Ar-Rasul yang Jihad menegakkan Syariat itu akan berkekalan hingga kiamat tiba....Justeru tanggung jawab mengembalikan syariat menjadi tanggung jawab setiap muslim...hingga akhirnya ia menjadi suatu REALITI..!!

Adakah ia suatu yang mustahil...!! Lantaran begitu gagah dan Gahnya golongan yang membenci Syariat ini..!!!
Tidakkkk..............!!!! Kerana Allah berjanji sebagaimana firmannya yang bermaksud:

" Mereka hendak memadamkan cahaya (agama) dengan mulut2 (ucapan2) mereka, tetapi Allah tetap menyempurnakan cahayaNya meskipun orang2 kafir membencinya". " Dialah yang mengutus RasulNya dengan membawa petunjuk dan agama yang benar, untuk memenangkannya di atas segala agama, meskipun orang-orang musyrikin membencinya". ( Al-Hujuraat :8-9.

Ikuti cetusan minda Ummi seterusnya....

Ummi Wardah
25 Dis. 2009

No comments:

Post a Comment