Thursday, December 24, 2009

Hari Raya Aidil Adha...1430 Hijrah

Aidil Adha datang lagi........!!

Kali ini kami sambut Aidhil Adha seperti selalu....selepas solat berjamaah Aidul Adha, adik beradik kaum kerabat datang ke rumah selepas solat Jumaat. Eeemm...memang ramai..!! Kami hidangkan lontong dan laksa....
lauk-pauk yang saudara mara bawa dimakan bersama-sama...
Hingga hampir sebelas malam barulah lega ...anak2 Ummi semua bergotong royong membersihkan ruang tamu dan pinggan mangkuk yang telah digunakan...Alhamdulillah mereka semua melakukannya dengan sukarela....Moga-moga anak-anak ummi akan jadi suri rumah yang berjaya belaka...tahu mengurus dapur dan rumahtangga..!! Sementelahan pula bibik pembantu pergi bercuti...Jikalah bukan kerana ada nenek yang perlu diteman pastilah ummi tiada pembantu rumah.

Bagi Ummi pengurusan rumah lebih baik dilatih untuk anak2 remaja mengasah bakat. Moga jika berumahtangga nanti tidak kekok dengan rutin tugasan di rumah. Walaupun ia 'sunnat' namun alangkah besarnya pahala bagi isteri...pemudah jalan ke Syurga...Tugasan yang mula terabai oleh para isteri dewasa ini..
Bahkan banyak isu keruntuhan dan masalah rumahtangga dek terabai " kemahiran" mengurus ini...
Moga anak2 Ummi akan tabah menjadi pengurus kehidupan mereka kelak..Jauhilah Ya Allah kecuaian dalam emnunai amanah dan tanggung jawab mengurus rumahtangga mereka ya Allah...Rahmatilah kehidupan mereka...

Hari ketiga hari raya kami mengambil kesempatan pula berjalan2 di pelabuhan Kelang Barat...Pulau Lumut antara tempat yang di tuju..
Kami lawati jeti nelayan hingga ke gigi air....
Aaarghh..indahnya pemandangan tepi sungai...muara sungai....
dari kejauhan nampak laut Selat Melaka yang terbentang.....
Nelayan, sampan dan aktiviti memancing....
Subahanallah...!!


Ummi & Keluarga di ruang tamu..sambil melayan tamu yang datang...





No comments:

Post a Comment