Tuesday, February 9, 2010

Teknik Belajar Berkesan....



Adakah anda pelajar yang bijaksana, tekun belajar...?

Kadang-kadang anda menyatakan anda telah pun banyak membaca,mengulangkaji, berbincang, menghafaz dll.........!Anda juga telah memperuntukkan masa yang panjang dan banyak untuk itu semua tetapi ANDA belum juga mendapat atau mencapai kejayaan seperti apa yg anda hajati. Mengapa berlaku demikian..?

Mungkinkah ANDA sebenarnya bukan org yg bijak belajar.....? Anda belajar tidak mengikut cara yg betul mengikut type diri anda.....
Anda mungkin telah membazirkan masa,tenaga ANDA..Andaterikut2 gaya orang lain....Anda telah meninggalkan banyak perkara yang sepatutnya anda lakukan.....!

Jika anda tahu SIAPA DIRI ANDA,GAYA BELAJAR ANDA, PERSONALITI ANDA...dan anda membuat pilihan yg tepat untukmelakukan suatu perubahan anda pasti akan BERJAYA...!!
Setiap kita dilahirkan untuk berjaya. Kitalah yg memilih dan menentukan apakah kejayaan yang diingini dan apa yang kita mahu di masa akan datang....!!

Impian hari ini adalah kenyataan hari esok....Allah menjanjikan demikianlah bagi ahli2 syurga atau sebaliknya...di dunia inilah kita membuat pilihan dan merancang dan melaksanakan apakah jalan-jalan,amal2 yg boleh menentukan bagaimana kedudukan kita di Akhirat nanti....!!

" Barangsiapa yang beramal soleh dan ia mukmin ..pastilah rahmat Allah(kejayaan)
bersamanya "

Jika kita bijaksana dgn ilmu, dan amal serta azam dan usaha yg kuat kejayaan psti menjadi milik kita...

Itu antara tips 2 yg disampaikan oleh fasilitator yg UBk telah jemput bagi memenuhi Program Motivasi Kecemerlangan PMR untuk semua pelajar Tingkatan 3. Dua jam bersama fasilitaor semua para pelajar nampak bersunguh2 memberi perhatian..!
terima kasih kepada penceramah dan kaunselor yang menjadi penganjur Pn Rafidah dan Pn Suriyana. sesungguhnya kesempatan Ummi bersama kalian dalam tugas memberi bimbingan memberi satu tekad dan azam baru..bahawa kita akan terus berusaha membangun generasi ini menjadi orang yang berjaya di hari muka....sungguh bukan kita yg memberikan kejayaan tetapi menjadi penyebab kepada satu kejayaan juga suatu kegembiraan dan Syukur yang tidak terhingga kepada Allah Yang Maha Pencipta. Moga generasi penerus ummah ini akan terus dipupuk dan dibimbing menjadi insan, hamba Allah yang benar2 menjadi hambaNya.....

Ummi Wardah.
SAMT Sultan Hisamuddin.

No comments:

Post a Comment