Saturday, April 3, 2010

Kursus Kepimpinan Wanita

Dr Roslainy sedang memberi penerangan mengenai Dasar Wanita Negara.

Prof. Dr Zeenat Kauthar memulakan penerangannya berkaitan CEDAW
dan implikasinya kepada wanita ..


Begitu bersemangat Dr Zeenat menerangkan betapa pentingnya
kita memahami kedudukan wanita hari ini di dunia dan bagaimana
dan apa yang wajar kita lakukan bagi memartabatkan wanita.


Sebahagian hadirin yang hadir sebagai peserta

KW sedang mempersilakan Prof. Dr Zeenat ke hadapan.

Hari ini Ummi berkesempatan bersama wanita-wanita menghadiri kursus kepimpinan wanita, anjuran Pejabat Ketua Wanita JIM Pusat. Alhamdulillah sangat bermanfaat..! Sedar tak sedar banyak perkara yang berlaku kepada wanita hari ini sebenarnya merupakan suatu perancanaan yang amat-amat halus sehalus jiwa wanita..Wanita yang halus selalu dikaitkan dgn tanggapan sebagai lemah,punca kegawatan moral, second class comunity,diskriminasi terhadap wanita....Benarkah ianya begitu..? Kenapa jadi begitu..?
Lalu kita juga mendengar para pejuang wanita yang di kenali dgn Feminis dll...Slogan mereka selaku "Pembela Wanita" amat lantang didengari di seluruh dunia.!!

Bagaimana kita wanita muslimah..?Bukankah Islam cukup membela hak-hak wanita..? Apakah mungkin kita juga perlu menjadi pembela wanita seumpama golongan yang lantang bersuara itu..? Perlukah kita berselogan sama seperti mereka..? Apakah kita juga perlu memperjuangkan sama apa yang mereka sepakati?

Ataukah kita sebenarnya memperjuangkan hak kita sama slogan dgn mereka tanpa tahu hakikat apa yang kita perjuangkan..!! Lantaran kita hakikatnya hanya jadi "Pak Turut Buta"..? Mungkinkah kita dipaksakan apa yang tak sepatutnya kita lakukan dek kerana kita jahil hakikat sebenar? Ataupun sudah tersasar dari petunjuk Ilahi, lantas berbicara,bertindak hanya berdasar akal dan hati...

Selusurilah hakikat ini..moga kita benar2 jadi pembela wanita bagai Khadijah, Aisyah, Asma, Khawlah Al-Azwar, Zainab Radiallahu anhum dll. Para pembela wanita yang menjunjung pembelaan wanita sebagaimana tertera dalam Al-Quran dan As-sunnah.

Gelaran Ummahatul Mukminin, Allah yang memberinya, pasti buka percuma! bagaimanakah kita 'muslimah hari ini' mahu menampilkannya dalam diri dan kehidupan para wanita, Bahawa sebenarnya wanita muslimah, mereka cukup terbela dan menjadi pembela. Ikutan para wanita semuanya....

Moga Allah terus memberi hidayahNya
buat Ummi di akhir perjalanan ini..!
Terus teguh..
Turut memegang panji-panji pembela wanita..
Hingga ke akhirnya!

Ummi Wardah
Bdr Puteri


No comments:

Post a Comment