Monday, May 10, 2010

Maha benarlah Allah itu...dekat dan mengkabulkan doa yg tulus..!

Tiada yg mustahil di dunia ini jika Allah kehendaki. Hanya insan mukmin yg yakin dgn QudrahNya dapat memahami dan meyakini bahawa segala yg dihajatinya di dunia pasti Allah kabulkan...Jika ia benar2 yakin Allah Maha Berkuasa.

Keimanan dan keyakinan begini amat payah bagi manusia hari ini, hatta yang mengaku beriman dgnNya. Ini disebabkan tingginya ilmu sains & teknologi dan ilmu pengkajian & pengetahuan hari ini, yg kadang2 boleh menyebabkan manusia sombong,angkuh, 'lupa/ragu' akan kekuatan 'IMAN KPD ALLAH' boleh mengatasi ilmunya yg amat sedikit di sisi Allah itu...!!! Ia adalah satu kekuatan yg dianugerahkan Allah bagi Muttaqin...Maha benar yg disebut:

" Doa itu Senjata Mukmin ". Ad-Dua' silahul Mukmin....

Moga Ummi diberi anugerah " iman dan yakin " yg menjadi 'senjata pengukuh diri' sepanjang diberi anugerah kehidupan dunia yg sementara ini...!!

Ummi Wardah.

Mari kita ambil iktibar dari cerita di bawah ini:

Sukar untuk kita mempercayai bahawa umur 82 tahun boleh menghafal Al-Quran 30 juzuk. Namun jika ada kemahuan maka di situ ada jalannya. Apatah lagi mukjizat dari Al-Quran tidak akan hilang sehingga ke Hari Kiamat. Jika dipermudahkan oleh Allah swt miski pun nampak payah, akan jadi mudah jika dikehendakki oleh Allah swt.

Hal ini berlaku kepada Ummu Shaleh yang berumur 82 tahun. Kisah beliau telah tersebar luas di Indonesia apabila beliau di temuramah oleh wartawan Majalah Ad-Dakwah Indonesia.

Beliau mula menghafal Al-Quran ketika berumur 72 tahun, namun begitu keinginan untuk menghafal AL-Quran telah pun ada ketika beliau masih kecil. Ayah beliau ketika itu selalu mendoakan agar anaknya menjadi Hafizah Quran. Keinginan menghafal pada waktu itu amat kuat namun beliau hanya mampu menghafal kira-kira 3 juzuk sahaja.

Cita-cita beliau terhalang sewaktu berumur 13 tahun yang mana ketika itu beliau telah dikahwinkan. Ini adalah kerana ketika itu beliau sibuk dengan urusan rumah dan anak-anak. Ketika dikurniakan 7 orang anak suaminya meninggal dunia. Maka ini menyebabkan masanya banyak dihabiskan di dalam urusan membesarkan anak-anaknya. Apatah lagi anak-anaknya ketika itu ramai yang masil kecil.

Tetapi di dalam hati tuhan sahaja yang tahu betapa beliau sangat-sangat berkeinginan untuk menghafal 30 juzuk Al-Quran. Tuhan tidak mengsia-siakan keinginan beliau. Apabila anak-anak beliau telah dewasa dan berkeluarga, masa terluang kembali semula. Beliau menggunakan masa terluang ini untuk kembali menghafal Al-Quran.

Ini semuanya bermula takala anak perempuan bongsunya masih tinggal bersama dengannya. Ketika itu anak permpuannya masih lagi belajar di tingkatan “Sanawiyyah” sedangkan anak-anak perempuan yang lain semuanya telah berkahwin.

Cita-cita anak perempuan bongsunya ini sama seperti beliau, kedua beranak ini mula menghafal Al-Quran setiap hari sepuloh ayat selepas Solat Asar. Anak perempuannya akan membaca dan beliau akan mengikutinya sebanyak tika kali. Keesokkan pagi, anaknya akan akan mengulangi ayat yang sama sebanyak 3 kali dan beliau akan mengikutinya dan mengulangi sebanyak 3 kali juga. Hafalan sebini berlaku sebelum anak perempuannya pergi ke Madrasah.

Selain itu beliau akan mendengar bacaan Al-Quran melalui tape recorder bacaan Syeikh Khalil Al-Husyairi serta sekali lagi mengulangi sebanyak tiga kali. Sebahagian besar waktunya itu beliau akan mendengar bacaan Syeikh Khalil Husyairi.

Dalam pada itu setiap hari jumaat beliau dan anaknya mengkhususkan untuk mengulangi semua ayat-ayat yang telah mereka hafalkan selama seminggu. Begini aturan yang belau buat bersama anak perempuannya setiap hari dan setiap minggu.

Selapas 4 atau lima tahun program ini berjalan, beliau telah berjaya menghafal sebanyak 12 juzuk. Pada ketika ini anak perempuan bonsunya ini telah melansungkan perkahwinan, namun begitu apabila suaminya mengetahui kebiasaan beliau menghafal Al-Quarn bersama dengan anak perempuan bongsunya ini, maka menantunya telah menyewa rumah berdekatan dengan rumah beliau. Ini agar beliau (mentuanya) boleh meneruskan menghafal Al-Quran.

Tiga tahun kemuadian anak perempuanya ini telah dikurniakan anak. Maka beliau sibuk dengan urusan rumah dan anaknya. Bila keadaan ini berlaku, anak perempuan bongsunya ini bimbang hafalan beliau (emaknya) terbengkalai, maka beliau mencari seorang ustazah untuk mengajar ibunya.

Kesudahannya, beliau berjaya menghafal 30 juzuk Al-Quran semasa beliau berumur 82 tahun. Kini beliau juga mula menghafal hadsi-hadis Nabi saw dan telah pun berjaya beliau hafal kira-kira 90 hadis dan akan berusaha menghafal lebih banyak lagi.
Peleknya anak-naka beliau dan cucu-cucu beliau belum seorang pun menjadi hafiz dan hafizah.
SUBHANALLAH

(Sumber : Buku "Hafal Quran Tanpa Nyantri" :Abd Daim Al-Khalil)

Moral Kisah Ini.

Jika kita ada keinginan dan kemahuan, untuk dunia pun terkabul apatah lagi untuk urusan Akhirat. Tidak mustahil kita juga akan menjadi seperti beliau. Akhiri darjat kalau kita tak dapat sekali pun, namun biarlah anak-anak kita menjadi hafiz dan hafizah.

Sumber : http://hambalialors tari.blogspot. com/ - Ustaz Hambali

No comments:

Post a Comment