Sunday, June 13, 2010

Hayati yg benar dgn Baseerah...

Risalah dari Dr Muhammad Badi’, Mursyid Am Ikhwan Muslimin,

21 Mei 2010


Palestin jantung umat

Segala puji bagi Allah, selawat dan salam ke atas Rasulullah saw, beserta keluarganya dan para sahabat serta orang-orang yang mengikutinya ..


Palestin masih menjadi pusat konflik dunia sejak Allah membuka kota Al-Quds untuk Umat Islam dan kuncinya diterima oleh Saidina Umar bin Al-Khattab r.a.

Sejak waktu itu, musuh-musuh umat terus-menerus membibitkan konflik dari satu waktu ke waktu yang lain. Maksud dan tujuan mereka adalah untuk mengusir rakyat Palestin dari bumi yang diberkati Allah di sekitarnya.

Tentera Salib dalam Perang Salib yang berlangsung selama dua abad telah berusaha mengambil alih dan merebut kembali tanah yang telah dibebaskan oleh Islam. Biarpun dalam beberapa waktu mereka berjaya menguasai namun setelah itu mereka pergi seperti orang-orang yang zalim yang lain, hingga akhirnya muncul gerakan Zionis yang telah dicetuskan oleh Barat untuk menjadi penjajah di jantung hati umat Islam iaitu bumi Palestin. Mereka terus bekerja untuk mengosongkan tanah dari penduduknya yang asal, merampas dan menduduki seluruh hak milik umat Islam dan Kristian dan melakukan ancaman tempat-tempat suci mereka.

Israel tidak dapat bertahan hidup kecuali dengan menjalin hubungan dengan orang lain

Pada hakikatnya Zionis Israel lebih hina dan lebih lemah walaupun ketika mereka kuat dan tidak dapat dikalahkan. Ini dibuktikan di mana mereka berusaha mempromosikan diri mereka sendiri dan mempromosikan kekalahan dari anak bangsa kita secara psikologi.

Al-Quran menggambarkan sifat pengecut mereka dengan begitu jelas dan terang.

ضُرِبَتْ عَلَيْهِمْ الذِّلَّةُ أَيْنَ مَا ثُقِفُوا إِلاَّ بِحَبْلٍ مِنْ اللهِ وَحَبْلٍ مِنْ النَّاسِ

Mereka diliputi kehinaan di mana saja mereka berada, kecuali jika mereka berpegang kepada tali (agama) Allah dan tali (perjanjian) dengan manusia”. (Ali Imran:112)

Tanpa menjalin hubungan dengan orang lain (وَحَبْلٍ مِنْ النَّاسِ ) seperti yang disebutkan Al-Qur’an maka suatu umat akan menjadi lebih hina. Apa yang dimaksudkan dengan menjalin hubungan dengan orang lain? Iaitu suatu unsur yang diambil mengikut keadaan berikut:

1 – Tali yang pertama ialah hubungan musuh-musuh Islam dan seluruh instrumen yang ada. Oleh kerana negara haram Israel tidak memiliki ciri sebuah negara yang stabil dan aman, maka ia bergantung pada sokongan moral, politik, media, ekonomi, dan ketenteraan dari Barat dan Timur, dan bantuan kewangan yang mencurah-curah masuk ke Negara Yahudi serta pendirian politik yang tidak adil diumumkan secara terang-terangan. Ini salah satu sumber kekuatan dan kelangsungan hidup mereka sekalipun dasar mereka adalah lemah, kebaculan jiwa mereka, dan sekalipun banyak kesukaran yang mereka terpaksa tempuhi.
Kita lihat perjanjian damai “Deklarasi Balfour”, telah memberikan peluang kepada mereka yang tidak berhak dan yang tidak layak memilikinya. Kita melihat mereka pernah membuat latihan bersama satu ketumbukan tentera daripada gabungan Tentera Bersekutu dalam Perang Dunia Kedua. Begitu juga kita melihat AS dan Soviet Union dengan pantas memberikan pengiktirafan terhadap kewujudan negara haram Israel hanya berselang tiga minit setelah deklarasi dan pengumuman dibuat. Juga contoh lain yang berbentuk bantuan ketenteraan dan politik yang tidak terbatas banyaknya.

Pun begitu sekalipun hubungan mereka dengan Amerika dan Eropah nampak rapat dan terbentang luas, namun hubungan tersebut tidak akan kekal, akan terputus dan kembali seperti yang telah Allah tetapkan ke atas mereka; iaitu menjadi bangsa yang hina dan malang, Insya Allah. Hal ini sebagai balasan di atas perbuatan yang mereka lakukan seperti pelanggaran, kekejaman dan penghinaan yang memalukan bagi kemanusiaan.

2 – Tali yang kedua – dan sangat dikesali – adalah hubungan yang lemah, hambar, dipandang rendah, hina dan hilang keyakinan di dalam hati orang-orang Arab dan umat Islam. Kemudian sikap berat sebelah yang dipamerkan oleh beberapa regim dan kerajaan terhadap Negara haram Israel, bahkan ada yang sanggup membantu dan bergabung dengan mereka dalam melakukan berbagai kejahatan dan jenayah yang mereka lakukan, dan yang lebih serius dari itu adalah menyebarkan pemahaman yang salah bahawa regim Zionis benar-benar dapat hidup bersama entiti lainnya. Padahal pada waktu yang sama Al-Qur’an telah menegaskan dalam bentuk reality sebenar – dan ditambah oleh sejarah masa lalu dan terkini – tentang tabiat dan hakikat perasaan mereka terhadap kita.


Allah berfirman:

هَاأَنْتُمْ أُوْلاءِ تُحِبُّونَهُمْ وَلا يُحِبُّونَكُمْ وَتُؤْمِنُونَ بِالْكِتَابِ كُلِّهِ وَإِذَا لَقُوكُمْ قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا عَضُّوا عَلَيْكُمْ الأَنَامِلَ مِنْ الغَيْظِ قُلْ مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ إِنَّ اللهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ . إِنْ تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِنْ تُصِبْكُمْ سَيِّئَةٌ يَفْرَحُوا بِهَا وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا لا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئًا إِنَّ اللهَ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ

Beginilah kamu, kamu menyukai mereka, Padahal mereka tidak menyukai kamu, dan kamu beriman kepada Kitab-Kitab semuanya. apabila mereka menjumpai kamu, mereka berkata “Kami beriman”, dan apabila mereka menyendiri, mereka menggigit hujung jari lantaran marah bercampur benci terhadap kamu. Katakanlah (kepada mereka): “Matilah kamu kerana kemarahanmu itu”. Sesungguhnya Allah mengetahui segala isi hati. Jika kamu memperoleh kebaikan, nescaya mereka bersedih hati, tetapi jika kamu mendapat bencana, mereka bergembira kerananya. jika kamu bersabar dan bertakwa, nescaya tipu daya mereka sedikitpun tidak mendatangkan kemudharatan kepadamu. Sesungguhnya Allah mengetahui segala apa yang mereka kerjakan”. (Ali Imran:119-120)

Al-Quran menambah tentang tingkah laku mereka yang selalu melanggar perjanjian. Allah berfirman:

أَوَكُلَّمَا عَاهَدُوا عَهْدًا نَبَذَهُ فَرِيقٌ مِنْهُمْ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لا يُؤْمِنُونَ

Setiap kali mereka mengikat janji, segolongan mereka melemparkannya, bahkan sebahagian besar dari mereka tidak beriman”. (Al-Baqarah:100)

Tetapi sebahagian orang Arab tidak mahu mengambil pelajaran, tidak mahu belajar dan tidak mahu memahami itu semua.

Negara Haram Israel akan lenyap dan hancur

Sesungguhnya kehebatan dan kemuliaan bangsa Yahudi Zionis adalah sementara kerana ia diperolehi bukan melalui cara yang sebenar. Jikalau dibiarkan Zionis bersendirian tanpa hubungan dengan pihak lain pastilah mereka kembali pada asal asul mereka yang hina dan rendah, lemah dan tidak berdaya. Mereka tidak akan mampu menewaskan umat kita dengan kekuatan yang mereka ada sebaliknya mereka hanya mampu dek kerana kelemahan dan kealpaan kita.
Ada ungkapan menyebut; “Sekiranya anda meletakkan tangan di pintu yang memang telah terkopak sudah tentulah pintu itu akan terjatuh. Ini menjadi bukti bukan tangan anda yang kuat tetapi kerana pintu itu yang telah terkopak”.

Al-Qur’an secara terang mendedahkan sikap pengecut mereka:

لأَنْتُمْ أَشَدُّ رَهْبَةً فِي صُدُورِهِمْ مِنْ اللهِ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَفْقَهُونَ . لا يُقَاتِلُونَكُمْ جَمِيعًا إِلاَّ فِي قُرًى مُحَصَّنَةٍ أَوْ مِنْ وَرَاءِ جُدُرٍ بَأْسُهُمْ بَيْنَهُمْ شَدِيدٌ تَحْسَبُهُمْ جَمِيعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّى

Sesungguhnya kamu dalam hati mereka lebih ditakuti daripada Allah. yang demikian itu kerana mereka adalah kaum yang tidak mengerti. Mereka tidak akan memerangi kamu dalam Keadaan bersatu padu, kecuali dalam kampung-kampung yang berbenteng atau di balik tembok. permusuhan antara sesama mereka adalah sangat hebat. kamu kira mereka itu bersatu, sedang hati mereka berpecah belah. yang demikian itu kerana Sesungguhnya mereka adalah kaum yang tidak mengerti”. (Al-Hasyr:13-14)

Setiap kali para mujahidin dari anak- anak bangsa diberi peluang masuk dalam medan jihad yang sebenar dan bertempur dengan mereka, ternyata mereka tidak mampu bertahan di hadapan tentera pejuang kebenaran.

Allah berfirman:

لَنْ يَضُرُّوكُمْ إِلاَّ أَذًى وَإِنْ يُقَاتِلُوكُمْ يُوَلُّوكُمْ الأَدْبَارَ ثُمَّ لا يُنْصَرون

Mereka sekali-kali tidak akan dapat membuat mudarat kepada kamu, selain dari gangguan-gangguan celaan saja, dan jika mereka berperang dengan kamu, pastilah mereka berbalik melarikan diri ke belakang (kalah). kemudian mereka tidak mendapat pertolongan”. (Ali Imran:111)

Semua pasukan penentang Zionis Yahudi yang terdiri dari pendokong kebenaran dan pengikut Al-Banna, pengikut Yassin, Rantisi dan semua pasukan pejuang yang bersih dan benar terhadap musuh Zionis menjadi bukti kukuh dan terkini tentang leburnya kesombongan dan keangkuhan ini, menelanjangi lemahnya kekuatan regim Zionis yang mengaku mempunyai kekuatan yang tidak boleh ditewaskan!.

Jalan menuju pembebasan Al-Quds dan Palestin

Tidak diragui bahawa kemenangan sudah kian hampir dan saat membebaskan tubuh dan jantung umat kita dari sebarang kezaliman dan kekejaman pasti akan datang, terutama setelah umat ini mulai sedar dari terlena dan setelah majoriti umat di mana mereka saja berada mampu membezakan antara yang baik dari yang buruk. Tidak sekali-kali bagi pemerintah yang hina dengan mudah melakukan penyelewengan fakta kepada majority umat selepas melihat apa yang berlaku di selatan Lebanon dan Gaza yang mendedahkan hakikat sebenar Yahudi Zionis adalah umpama kertas sahaja. Namun kita harus melakukan perkara berikut:

1 – Mula melakukan proses perubahan dalam diri kita terlebih dahulu, dengan membina keperibadian muslim sejati yang memiliki aqidah yang sahih, yang melaksanakan pengabdian kepada Allah Yang Maha Esa dalam dirinya, dan percaya dengan janji Allah, sehingga umat memiliki ikatan yang erat dengan Allah dengan ikatan iman yang kuat dan kukuh, menyandarkan kepada kekuatan-Nya sebagai kekuatan yang mampu menghilangkan perasaan lemah, menyandarkan kepada ketinggian-Nya yang mampu menghilangkan perasaan hina, dan menyandarkan kepada iradah dan kehendak-Nya yang mampu mengukuhkan tekad dan mengatasi kelemahan untuk merubah dirinya, dan berani menghadapi protokol kelima dari Yahudi Zionis yang hina. Justeru melalui asas yang kukuh inilah generasi pembawa kemenangan mampu menyelamatkan Baitul Maqdis. Demikianlah rumusan yang diyatakan oleh Nabi saw tentang generasi pembawa kemenangan ketika baginda bersabda:

لاَ تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى يُقَاتِلَ الْمُسْلِمُونَ الْيَهُودَ، فَيَقْتُلُهُمُ الْمُسْلِمُونَ حَتَّى يَخْتَبِئَ الْيَهُودِيُّ مِنْ وَرَاءِ الْحَجَرِ وَالشَّجَرِ، فَيَقُولُ الْحَجَرُ أَوِ الشَّجَرُ: يَا مُسْلِمُ، يَا عَبْدَ اللَّهِ، هَذَا يَهُودِيٌّ خَلْفِي فَتَعَالَ فَاقْتُلْهُ

Tidak akan terjadi hari kiamat sehingga terjadi perang antara umat dan orang-orang Yahudi, lalu umat Islam memerangi orang-orang Yahudi, lalu mereka bersembunyi di balik batu dan pohon, namun batu dan pohon akan berbicara: wahai Muslim, wahai hamba Allah, ini ada dibalik saya orang Yahudi, ke marilah dan bunuhlah dia”. (Muslim).

Wahai Muslim .. Wahai hamba Allah .. sesungguhnya janji Allah hanya mampu dicapai sekiranya seorang muslim memiliki sifat ubudiyah yang tulen dan murni kerana Allah. Cara untuk mencapai tujuan itu adalah melalui tarbiyah yang seimbang yang berpaksi dari akidah yang suci dan tidak dicemari oleh yang lainnya dan Islam yang syumul dan menyeluruh tanpa mengambil sebahagian dan meninggalkan sebahagiannya atau mengabaikan bahagian yang kami sebutkan tadi.

2 – Usaha yang terus menerus dan tanpa henti menyatukan umat dalam satu kata sebagaimana firman Allah:

وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِيعًا وَلا تَفَرَّقُوا

Dan berpegang teguhlah pada tali Allah dan jangan bercerai berai”. (Ali Imran: 103),

Islam telah membuktikan kebenarannya menyatukan umat dalam satu bangunan besar, keturunan yang berbeza, dihubungkan dalam wadah yang satu, menciptakan peradaban yang mampu memberikan kebahagiaan Timur dan Barat, menaburkan kebaikan di dunia dan melindungi hak-hak negara-negara Arab dan Islam.

Di dalam sejarah kita sebenarnya mempunyai pengajaran berharga ketika Salahuddin Al-Ayubi membebaskan Al-Quds dan membersihkan negara dari saki baki Tentera Salib yang telah menguasainya selama dua ratus tahun.

3 – Menyokong perjuangan yang di lakukan oleh para pemuda dan komando jihad di Palestin yang rela mengorbankan jiwa mereka, yang mampu menggentarkan Yahudi Zionis, merimaskan tempat tidur mereka sehingga mengecutkan hati mereka sampai ke kerongkongan mereka.
Inilah Yahudi Zionis mendekati saat kekalahannya sedangkan kebenaran mendekati saat kemenangan dan maju ke hadapan. Nabi saw bersabda:


لاَ تَزَالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِي عَلَى الْحَقِّ ظَاهِرِينَ، على عَدُوِّهِمْ قَاهِرِينَ، لاَ يَضُرُّهُمْ مَنْ خَذَلَهُمْ وَلا مَنْ نَاوَأهُم

Umatku akan tetap berada dalam kebenaran dan tampil melawan musuh mereka, tidak gentar terhadap orang yang menyakiti mereka, dan yang berusaha menjauhi mereka

Sungguhpun saudara-saudara mereka telah memperlecehkan mereka dan negara-negara Arab yang berdekatan membiarkan mereka berseorangan, namun mereka tetap melawan dan bertempur dengan Yahudi Zionis. Ini merupakan khabar gembira bagi para mujahidin yang tetap teguh berada dalam kebenaran. Sabda baginda: “..Sampai Allah memutuskan urusan-Nya sementara mereka tetap seperti itu (teguh dengan pendiriannya)”, lalu para sahabat bertanya; “Wahai Rasulullah, di manakah mereka?”. Jawab baginda; “Di Baitul Maqdis dan sekitar Baitul Maqdis.” (Ahmad)

Karena itu menyokong dan membantu warga Al-Quds dengan harta dan senjata serta berbagai bentuk bantuan lainnya adalah suatu kewajiban yang suci, bukan dengan bersekongkol dengan Zionis Israel dan bersimpati dengannya.

4 – Berusaha mencari dan mendapatkan sokongan orang awam tempatan dan antarabangsa untuk kepentingan isu Palestin, dengan menjelaskan ruang lingkup permasalahan kepada masyarakat dunia, bekerjasama dengan semua pertubuhan masyarakat (NGO) di seluruh penjuru dunia, dan bekerja untuk membina asas informasi yang mampu menyaingi serangan media Zionis yang sudah pasti dapat memberikan manfaat.

Dalam hal ini kita menyambut baik masyarakat di Eropah dan dunia yang memimpin kempen bantuan kemanusiaan yang bertekad akan menuju ke Gaza, dan mendeklarasikan diri untuk berada di tengah-tengah warga Palestin sebagai pemilik kebenaran.


Justeru pengorbanan yang mulia dan darah yang suci yang dipersembahkan oleh para pemuda Palestin adalah merupakan ‘pendahuluan’ menuju kemenangan yang sudah dekat, insya Allah. Allah berfirman:

فَسَيُنْغِضُونَ إِلَيْكَ رُءُوسَهُمْ وَيَقُولُونَ مَتَى هُوَ قُلْ عَسَى أَنْ يَكُونَ قَرِيبًا

Lalu mereka akan menggeleng-gelengkan kepala mereka kepadamu dan berkata: “Bilakah itu (akan terjadi)?” Katakanlah: “Mudah-mudahan waktu (kemenangan) itu dekat”. (Al-Isra:51)

Selawat dan salam ke atas Rasulullah saw beserta keluarganya dan sahabatnya …
Allah Maha Besar dan segala puji hanya milik Allah.

Artikel asal: http://www.ikhwanonline.com

Dicopy semula
Ummi Wardah.

No comments:

Post a Comment