Wednesday, June 15, 2011

Lagi....Gempa Bumi...semakin hampir dgn kita...



Satu gempa bumi kecil melanda Kuala Lumpur jam 8:08 pagi tadi berpusat di pergunungan Sumatra pada skala 5.3 dan pada kedalaman 22km. Gempa ini menimbulkan panik di beberapa kawasan di Damansara, Petaling Jaya dan Putrajaya. Gempa yang berlaku di garis sesaran ini telah disusuli dengan gempa yang sedikit besar, kira-kira 5.4 pada skala Richter dengan kedalaman 8 km, pada jam 11.01 pagi. Perlu dimaklumkan, gempa bumi ini berlaku di pergunungan Sumatra, dan bukannya di jurang lautan luar pantai Sumatra seperti kebiasaannya.


Cerita dari Sibolga

".......Saat ini saya masih berada di Sibolga, tempat terdekat untuk menyeberang ke pulau Nias dimana bencana alam tengah terjadi.

Saya tiba di sini 3 April jam 5 pagi setelah semalaman menumpang mobil cater L 300 dari Medan. Tidak lama saat kami masih duduk di Aula vihara sempat mengalami gempa dan ikut lari bersama mencari tanah lapang yang jauh dari bangunan tinggi.

Semalam kami tidur layaknya masyarakat Sibolga yang lain, dengan perasaan was-was dan gelisah apakah esok kami masih bisa bangun dengan tubuh utuh dan nyawa masih di badan. Apakah esok pagi langit2 dan dinding kamar kami masih merupakan langit2 kamar dan dinding
ketika kami bangun, bukan menjadi beton yang menindih kami dan menjadi penyebab berakhirnya hidup kami di sini...................................................................."


Adakah anda tahu di Si Bolga ini gempa berlaku berlaku tiap-tiap bulan....!!!
Ada catatan, 2011 ia berlaku pada Jan, Febuari,Mac,April,Mei dan semalam Jun..

Ummi Wardah
mari kita beringat2 bahawa bencana dan ematian yg datang tiba2...




No comments:

Post a Comment