Thursday, June 7, 2012

Yang Kembali Tak mengira Usia...Bila Ajal Tiba Ia Tidak akan ditangguhkan ... 
Buku Tinggalan Al Marhumah Ukht Siti Hasanah Hamzah yang telah di publish oleh PTS


Pengkebumian jenazah adik Muaz di tanah perkuburan sg tiong, muar .. Allayarham meninggal dunia lemas ditelan ombak laut semalam petang di Penang, ketika mengikuti Program Leader's anjuran Ikramteens Pusat .
Anakda Muaz peserta yang duduk di tengah
 
2012/06/07
GEORGETOWN: Seorang remaja lelaki mati lemas selepas ditarik ombak kuat semasa berehat di tepi Pantai Kerachut Teluk Bahang dekat sini hari ini.

Semasa kejadian 2 petang itu, mangsa Muaz Munawir, 16, dikatakan berehat bersama beberapa rakannya selepas mengikuti aktiviti merentas hutan anjuran Kelab IKRAM Teens yang bermula semalam.
Pengarah program, Mohd Hafiz Abdul Hamid, berkata pada ketika itu keadaan laut agak bergelora dan ombak tinggi tiba-tiba datang dan menarik mangsa hingga ke tengah laut.
"Muaz terus hilang dari pandangan kami, selepas setengah jam baru kami jumpa mayatnya terapung tidak jauh dari kawasan pantai," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Mohd Hafiz berkata, program kem bina diri membabitkan 105 remaja dari seluruh negara itu dijadual berakhir esok.

Mayat mangsa dihantar ke Jabatan Forensik, Hospital Balik Pulau untuk siasatan lanjut sebelum dihantar ke kampung halamannya di Muar, Johor.

Terdahulu, ombak kuat sehingga 3.5 meter dilaporkan melanda sekitar pantai Pulau Pinang berikutan perubahan angin monsun timur laut kepada angin barat daya.



Catatan sahabat2 atas pemergian  seorang ibu muda....
Siti Hasanah Hamzah:

Salam,

Sayu hati sewaktu di tanah perkuburan tadi bila melihat si anak sulung arwah dibawa melihat liang lahad jenazah ibunya yang bakal ditimbus...apalah yang dapat dimengertikan olehnya yang baru berusia empat tahun. Air mata akhirnya turun melebat tanpa dapat dikawal...

Mengenali arwah ukht Siti Hasnah Hamzah sewaktu pembabitan dalam KARISMA dahulu. Insya-Allah tidak sedikit jasa beliau dalam dakwah dan tarbiah. Moga beliau aman dan bahagia di sana, ditempatkan bersama para salihin...

"Perjuangan kita masih jauh beribu batu,
Selagi roh masih di jasad hidup diteruskan,
Sedih rasa hati ini mengenangkan dikau,
Bagai semalam kau bersama kami.."

-WaN aM-


Siti Hamisah Manan <shm.jim@gmail.com>
Semalam hati begitu sedih dan pilu mendapat berita tergempar memberitahu seorang ukhtie yg dikenali telah kembali kerahmatullah...Airmata terus tumpah..wajah uktie Hasnah yg sentiasa mekar dgn senyuman terbayang-bayang sehingga hari ini. Kakaknya memberitahu arwah ketika accident sedang menyusukan anaknya. Bila accident berlaku beliau melindungi anaknya sehingga menyebabkan dirinya cedera parah. Pagi ini dari status Pn Ainon PTS, arwah telah meninggal buah tangan yg manis semanis wajah ukhtie Hasnah yg tidak pernah wajahnya dilihat melainkan sentiasa tersenyum..... namanya akan sentiasa hidup terutama di kalangan remaja yg membaca buku ini kini dan hari-hari seterusnya.. al fatihah

Ana coretkn ini sbg tanda kasih sayang dan hormat ana terhadap Almarhumah.

Seorang yang amat mentaati suami.
Seorang yg bijak mebahagikn masa
Seorang yg penyabar dlm urusan rumah tangga.

Seorang yang sentiasa tersenyum, manis dan cantik.
Meninggalkan sebuah buku yg telah dipublish oleh PTS

Seorang yg sentiasa cuba menghadiri usrah walaupun kepenatan dan terpaksa bersilat dgn anak2 nya yg masih kecil.

Semasa appraisal mlm jumaat lalu, beliau satu-satunya yg tidak dapat menulis her dream list for the next 6 months utk ana pantau dan bantu. Katanya macam mental blok..Kami duduk melepak2 "memaksa" Zaujnya Naufal makan bihun sup makcik Nora sampai pukul 12 lebih...



Sesungguhnya Allah meyayangi hamba2Nya.Moga Allah mmudahkn hidupnya di alam barzakh dan dmasukkan ke jannah.

Amin

NAT

2 comments:

  1. Salam kenal. Blog saya dan puan namanya hampir sama. AL-FATIHAH...

    ReplyDelete
  2. so sad. I know her. Same class. Smoga Allah merahmati arwah. Syurga utk mu. Smoga anak2 mendoakan untuk arwah ibu mereka.

    ReplyDelete