Thursday, December 31, 2009

Kasih seorang sahabat...

Sahabat.......yg sama-sama berjuang menghadapai ujian sakit....

Namun keduanya amat tabah..sabarr..dan tidak putus asa mencari ubat /penawar..dan sangat kuat semangat untuk terus melaksanakan tuntutan dakwah ..lebih baik dari orang yg sihat tubuhnya...
Suara takbir AKAD dalam majlis pasti semua sahabat akan ingat,
Itulah sahabat Ummi....
Akh Ahmad Khairi & Dr Hafidzi...
Moga Allah mengampuni dan memberkati kalian berdua.

Berikut catatan beliau ketika menziarahi akh Ahmad Khairi (AKAD ).

Assalamualaikum,

Tadi pagi spt setiap hari khamis ana ada follow up di hospital Serdang, di temani anakanda Mawardi. Selepas ambil darah ana beredar utk ziarah akhi Akad di ICU. Tapi jam baru pukul 8.30 pagi. waktu melawat pesakit ICU strict - pukul 12.30 - 2 ptg dan sebelah petang shj yg dibenarkan. Tapi kami berdua tawakkal dan redah aje. Kami naik dari tingkat 3 sebab klinik nephro di tingkat 3 - di situ tiada kawalan keselamatan. Kalau tingakt 2, lobby mesti tak boleh lepas insyaAllah. Sampai di ward ICU kami bagitau nak ziarah pesakit bernama Ahmad Khairi. Nurse yang bertugas kata dia sudah pindah ke ward HWD? (betul ke ni). Maknanya sudah keluar dari tahap kritikal dan transit untuk masuk ward biasa.

Kami ke sana tapi ditahan oelh attendant, dia kata memang tak boleh ziarah waktu ni. Dia tanya siapa pesakit dengan kami, anha jawab kawan baik. Dia masih tidak membenarkan. Sebaik kami nak beredar dia suruh kami tunggu. Dia masuk sekejap dan keluar sat tu dan melambai-lambai kami untuk masuk. tapi 5 minit aje. alhamdulillah.

Ketika kami masuk Akad sedang duduk bersandar. Dari jauh dia tak perasan sebab ana pakai mask. dah dekat baru dia kenal. Kami berpelukan dan menangis bersama. Akad kata sebelum ni dia ada buat follow-up di HUKM. Doktor kata dia nak tengok liver (hati) Akad kesan dari ubat yang dia makan selama ini. Akad jadi risau - persoalan timbul dalam dirinya 'adakah ubat yang aku makan selama ini merosakkan hati aku?' Kebimbangan ini menyebabkan Akad tak makan ubat selama seminggu. Inilah punca kepada masalah kesihatan yang dihadapinya.

Tapi doktor telah buat pemeriksaan dan mengesahkan hati dia tak terjejas langsung - seolah-olah dia tak pernah makan ubat tu. Jadi ana kata pada dia 'anta makan ubat, ikhwah semua sayang pada anta'. Ikhwah semua mendoakan anta dan solat hajat untuk anta.

Masa 5 minit berlalu, attentand India itu datang mengingatkan kami 'dah cukup time'. Dia kata ada doktor marah dia, pagi-pagi bagi orang masuk. Dia kata, dia orang tu datang dari Sabah...

Alhamdulillah, dapat juga kami datang jenguk Akad walaupun sekejap. InsyaAllah akan akan dipindahkan ke ward biasa nanti. sama-sama kita doakan.

Hafidzi MN

No comments:

Post a Comment