Friday, June 17, 2011

Titian Siraatal Mustaqim merentangi neraka Jahannam..



Assalamualaikum ikhwah dan akhawat sekalian,


Sebagaimana yang sudah kita ketahui bahwa setiap Ahli Tauhid sebelum berhak sampai ke pintu gerbang syurga dimestikan melalui ujian yang berat iaitu menyeberangi jambatan yang membentang di atas Neraka Jahannam.

Nabi saw menggambarkan jambatan itu sebagai :

  1. Lebih nipis dari sehelai rambut.
  2. Lebih tajam dari sebilah pedang.

Di antara mereka :

  1. Ada yang berjaya menyeberanginya.
  2. Ada yang berjaya namun terluka disebabkan terkena sabitan duri-duri dan besi-besi pengait yang merobek sebahagian anggota tubuhnya.
  3. Ada yang gagal sehingga terjatuh dan terjerumus dengan wajahnya terlebih dahulu masuk ke dalam api Neraka Jahannam yang menyala-nyala.

Setiap orang yang mengaku beriman sudah tentu berharap dirinya akan masuk ke dalam golongan mereka yang selamat menyeberanginya sehingga berhak masuk ke Syurga dan dijauhkan dari azab api neraka.

Namun persoalannya ialah bagaimana perkara ini boleh tercapai?

Apakah syarat-syarat agar seorang Mukmin berhak menikmati kejayaan tersebut?

Sebenarnya dalam hadits berikut, Nabi saw telah mengisyaratkan sebahagian jawabannya.

"Allah akan memanggil umat manusia di akhirat nanti dengan nama-nama mereka yang ada tirai penghalang dariNya. Adapun di atas jambatan, Allah memberikan cahaya kepada
setiap orang yang beriman lelaki dan perempuan dan orang munafiq.

Apabila mereka telah berada di tengah jambatan, Allahpun segera merampas cahaya orang-orang munafiq lelaki dan perempuan.

Mereka menyeru kepada orang-orang yang beriman :

"Tunggulah kami supaya kami dapat mengambil sebahagian dari cahaya kamu." (QS Al-Hadid : 13)

Dan berdoalah orang-orang yang beriman :

"Ya Rabb kami, sempurnakanlah untuk kami cahaya kami."(QS At-Tahrim : 8)

Ketika itulah setiap orang tidak akan ingat orang lain." (HR Thabrani)


Di antara jawapannya ialah:

i) seorang mukmin mesti mengusahakan agar dirinya kelak memiliki cahaya yang cukup agar mampu menyeberangi kegelapan dan panasnya api neraka kerana pada ketika akan menyeberangi jambatan tersebut, setiap orang akan dibekalkan oleh Allah cahaya agar mampu melihat jalan yang sedang ditelusurinya di atas jambatan tersebut.

Jika ia termasuk mukmin sejati, cahaya yang diterimanya itu akan setia menemani dan menyinari dirinya sepanjang penyeberangan itu hingga sampai ke hujung berhadapan dengan pintu syurga.


Namun jika ia termasuk orang yang imannya bermasalah lantaran begitu banyak dosanya, apalagi kalau ia termasuk orang munafik, maka di tengah perjalanan menyeberangi jambatan tersebut, Allah tiba-tiba memadamkan cahaya yang menemaninya sehingga ia dibiarkan dalam kegelapan dan akibatnya ia tersesat dan terjatuh ke dalam api neraka.

Apabila cahaya orang-orang munafik itu serta merta dipadamkan oleh Allah, maka mereka akan berteriak dalam keadaan panik dan memohon kepada orang-orang yang beriman dengan sebenar agar diberi sebahagian cahaya yang setia menemani mukmin sejati itu.

Seseungguhnya gambaran yang mengerikan itu dihuraikan secara jelas oleh Allah swt di dalam ayat-ayat berikut ini:

"Siapakah yang mahu meminjamkan kepada Allah pinjaman yang baik, maka Allah akan melipat-gandakan (balasan) pinjaman itu untuknya, dan dia akan memperolehi pahala yang banyak, (iaitu) pada hari ketika kamu melihat orang mu'min laki-laki dan perempuan, sedang cahaya mereka bersinar di hadapan dan di sebelah kanan mereka, (dikatakan kepada mereka) :

"Pada hari ini ada berita gembira untukmu, (iaitu) syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai yang kamu kekal di dalamnya. Itulah keberuntungan yang besar.

Pada hari ketika orang-orang munafik laki-laki dan perempuan berkata kepada orang-orang yang beriman :

"Tunggulah kami supaya kami dapat mengambil sebahagian dari cahayamu".

Dikatakan (kepada mereka) :

"Kembalilah kamu ke belakang dan carilah sendiri cahaya (untukmu)".

Lalu diadakan di antara mereka dinding yang mempunyai pintu. Di sebelah dalamnya ada rahmat dan di sebelah luarnya dari situ ada siksa. Orang-orang munafik itu memanggil mereka (orang-orang mu'min) seraya berkata :

"Bukankah kami dahulu bersama-sama dengan kamu?"

Mereka menjawab :

"Benar, tetapi kamu mencelakakan dirimu sendiri dan menunggu (kehancuran kami) dan kamu ragu-ragu serta ditipu oleh angan-angan kosong sehingga datanglah ketetapan Allah; dan kamu telah ditipu terhadap Allah oleh (syaitan) yang amat penipu. Maka pada hari ini tidak diterima tebusan dari kamu dan tidak pula dari orang-orang kafir. Tempat kamu ialah neraka. Dialah tempat berlindungmu. Dan dia adalah sejahat-jahat tempat kembali." (QS Al-Hadid : 11-15)

Jadi:

Aapakah amal perbuatan yang akan menyebabkan seorang mukmin memiliki cahaya yang cukup untuk berjaya dalam menyeberangi jambatan tersebut?


PERTAMA : BERTAUBAT DARI SEGALA DOSA-DOSA

Kesungguhan seorang mukmin untuk bertaubat dari dosa-dosa yang selama ini dia kerjakan disebut dengan aktiviti ‘Taubat Nasuha’ (Taubat Yang Murni). Taubat Nasuha inilah yang akan menyebabkan seorang mukmin memperolehi cahaya yang disempurnakan untuk berjaya menyeberangi jambatan Neraka. Ia bukan Taubat Bermusim atau taubat yang tidak menyebabkan seseorang benar-benar meninggalkan perbuatan dosa yang dilakukannya.

Perhatikanlah ayat-ayat Allah berikut ini:

"Wahai orang-orang yang beriman, bertaubatlah kepada Allah dengan Taubatan Nasuhan (taubat yang semurni-murninya), mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapuskan kesalahan-kesalahanmu dan memasukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, pada hari ketika Allah tidak menghinakan Nabi dan orang-orang yang beriman bersama dengan dia; sedang cahaya mereka memancar di hadapan dan di sebelah kanan mereka, sambil mereka mengatakan: "Ya Tuhan kami, sempurnakanlah bagi kami cahaya kami dan ampunilah kami; sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu". (QS At-Tahrim : 8)

Al-Hakim meriwayatkan dari Ibnu Mas'ud, baginda Rasullah saw bersabda :

"Shirath itu setajam pedang dan sangat menggelincirkan."

Beliau meneruskan :

"Lalu mereka melintas sesuai dengan cahaya yang mereka miliki. Maka di antara mereka ada yang melintas secepat kilat, ada pula yang melintas secepat kerdipan mata, ada pula yang melintas secepat angin, ada pula yang melintas seperti orang berlari, dan ada pula yang berjalan dengan cepat. Mereka melintas sesuai amal perbuatan mereka, hingga tibalah saat orang yang cahayanya ada di hujung jari kedua kakinya melintas, satu tangannya jatuh, dan satu tangannya lagi menggantung, satu kakinya jatuh dan satu kakinya lagi menggantung, kedua sisinya terkena api neraka."

KEDUA : RAJIN BERJALAN KE MASJID DALAM KEGELAPAN

Seorang Mukmin akan dijamin memiliki cahaya yang cukup ketika menyeberangi jambatan di atas Neraka jika ia rajin berjalan ke masjid dalam kegelapan untuk menegakkan solat wajibnya semata-mata ingin meraih keridhaan Allah swt.

Nabi saw bersabda:

"Berilah khabar gembira kepada orang-orang yang berjalan menuju masjid-masjid dalam kegelapan dengan cahaya yang sempurna pada hari Kiamat." (HR Ibnu Majah)

Nabi saw seringkali ketika berjalan menuju ke masjid berdoa dengan doa berikut:

"Ya Allah jadikanlah cahaya dalam hatiku, dalam penglihatanku, dalam pendengaranku, di sebelah kananku, di sebelah kiriku, di sebelah atasku, di sebelah bawahku, di depanku, di belakangku dan jadikanlah aku bercahaya." (HR Bukhari)

KETIGA : MELINDUNGI SESAMA MUKMIN DARI KEJAHATAN ORANG MUNAFIK

Seorang Mukmin akan berjaya menyeberangi jambatan neraka bila ia melindungi sesama mukmin dari kejahatan orang Munafik dan sebaliknya barangsiapa yang mengucapkan perkataan buruk untuk mencemarkan seorang Muslim, maka Allah akan menghukumnya dalam bentuk ia ditahan di atas jambatan neraka hingga dosa ucapannya menjadi bersih.

"Barangsiapa melindungi seorang Mukmin dari kejahatan orang Munafik, Allah akan mengutus malaikat untuk melindungi daging orang itu –pada hari Kiamat- dari Neraka Jahannam. Barangsiapa menuduh seorang Muslim dengan tujuan ingin mencemarkannya, maka Allah akan menahannya di atas jambatan Neraka Jahannam hingga orang itu dibersihkan dari dosa perkataan buruknya." (HR Abu Dawud)

Sesungguhnya kita semua sangat memerlukan cahaya yang mencukupi untuk menyeberangi jambatan neraka dengan selamat.

Semoga Allah masukkan kita bersama ke dalam golongan Mukmin sejati dan membersihkan hati kita semua dari penyakit kemunafikan kerana kemunafikan akan menyebabkan cahaya seseorang tiba-tiba padam ketika menyeberangi jambatan neraka sehingga ia tergelincir lalu jatuh ke dalam api neraka yang menyala-nyala. Na'udzubillahi min dzalik...!

Ya Allah, bersihkanlah hati kami dari kemunafikan, dan amal perbuatan kami dari riya' dan lisan kami dari dusta serta pandangan mata kami dari khianat. Sesungguhnya Engkau Maha Tahu pengkhianatan pandangan mata dan apa yang disembunyikan oleh hati.

Ameen Ya Rabbal Alameen
WAS

No comments:

Post a Comment