Wednesday, February 15, 2012

2nd Chemo......

8 Feb. 2012, sekali lagi Ummi ke HKL...

Petang 9 Feb. 2012..." Nurse..baca bismillah kuat sikit ye nurse...saya nak baca doa....". Pinta Ummi kepada jururawat yang siap berselubung dengan baju khasnya ketika memasukkan jarum untuk Chemo kali ke 2...".

Anak Ummi Achik ingin mengambil gambar dan bertanya kepadanya ," Kenapa nurse kena pakai baju cgni...masa rawat Ummi..? sambil membetulkan hpnya untuk mengambil gambar..

" Eeh dik tak boleh ambil gambar ye maaf ya..tidak dibenarkan. Ni pakai baju mcni sbb ubat ni bahaya..ha..gi jauh-jauh sikit...". Lantas Acik beredar dan memerhatikan dari jauh dan tak jadilah mengambil gambar tu..

Bila dimasukkan sahaja ubat , entah tetiba terbayang dikotak fikiran ayat-ayat yang dihafaz setibanya di hospital. surah Al-Fath: 1-5 , terbayang-bayang jelas di minda bagai disuruh menyebut, " Bacalah.....!!!", lalu Ummi membacanya dengan sepenuh hati berulang-ulang sehinggalah habis semua ubat -ubat yang diberi..Masya allah Ummi merasakan satu ' kedamain" yang Ummi tidak bisa mengungkapkannya....sehingga Ummi tidak measakan apa yang Ummi rasa semasa rawatan yang pertama dulu...ia umpama pokok di sembur racun rumput...kesan 'segeranya' terus terasa...

Terpacul di mulut Ummi , " Hasbunallahu wanikmal Wakiill......Alhamdulillah....Ya Allah Engkau sedang Melihatku Ya Allah.....Istajib Ya Allah". Ketika itu juga 2 ayat surah Yasiin ini tebayang-bayang diminda....82-83: Yasiin. Jika Allah berkehendak....

{82} إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ

Sesungguhnya keadaan kekuasaanNya apabila Dia menghendaki adanya sesuatu, hanyalah Dia berfirman kepada (hakikat) benda itu: Jadilah engkau!. Maka ia terus menjadi.









" OK puan..dah habis..tinggal tunggu air ni habis sahaja....Ok puan rehat dulu...". Lantas Ummi meneruskan rehat sehingga benar-benar merasa cukup kuat untuk bangun...

Setelah berehat 45 minit Ummi gagahi untuk bangun dan mandi membersihkan diri dan menunaikan solat jama' maghrib dan Isya' serta semua solat2 sunat yang ingin dilakukan .

Alhamdulillah Ummi masih diberi kekuatan hingga dapat melakukan semua rukun fi'ili solat seperti biasa. ..Seusai solat witr Ummi dan Acik terus berkemas-kemas barang kerana malam itu juga Ummi akan 'Charge out" dari hospital..Ummi juga terus bersalaman dengan semua pesakit di wad yang sama, kerana tidak mahu mengganggu tidor mereka nanti, masa charge out nanti..emm..tgh malam..!!
Acik membantu memastikan semua surat-surat dan ubat-ubatan telah disiapkan oleh jururawat yang bertugas...TK nurse..

Disebabkan masalah eletrik masa rawatan yang ditunggu dari tengahari hanya dapat dilakukan lewat petang. Atas faktor keselamatan Ummi mengambil rukhsah jama' solat jama' maghrib dan isya'.

Hampir 12 tgh malam, selepas selesai mesyuarat katanya, barulah Abah datang menjemput Ummi dan Asma di lobi hospital dan kami terus pulang ke rumah dan hampir 1 pagi sampailah kami di rumah..

Alhamdulillah....
Di dalam perjalanan pulang Ummi sempat menyebutkan pada Abah, " Bang kalau cgni esok Ummi boleh sertai Bengkel DPN..insyaAllah Ummi rasa kuat bang..". " Betul...??". Abah bertanya dengan agak heran.... " Ia ..I. Allah...". Jawab Ummi memberi kepastian.

Alhamdulillah Allah mentakdirkan Ummi dapat menyertai bengkel DPN selama 2 1/2 hari dan pada hari Isnin malam juga Ummi masih ditakdirkan Allah turut serta di dalam mesyuat tarbiah bersama akhwat di Malawati....
Hasbunallahu wanikmal wakiil....

Moga ' kekuatan' yang Allah anugerah ini dapat Ummi manfaatkan sebaiknya untukMu ya Allah...keranaMu lah juga memungkinkan Ummi masih boleh beramal sehingga saat catatan yang ku tulis ini...

Engkaulah Yang Maha Gagah Perkasa. Teguhkanlah keimananku padaMu ya Allah. Sungguh hanya lantaran iman yang teguh Ia benar... kekuatan hakiki bagi insan yang lemah lagi kerdil ini..

Walhamdulillah thummalhamdulillah...

Ummi Wardah.
Bdr Puetri
9.15 pagi.

No comments:

Post a Comment